.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جلد دوم مفاتيح الجنان به پيشنهاد جوادي آملي

مدير گروه فقه پژوهشگاه علوم وحياني معارج از تدوين كتاب مفاتيح‌الحيات (جلد دوم مفاتيح‌الجنان) به پيشنهاد آيت‌الله جوادي آملي خبر داد و گفت: حدود 70 درصد از كار تدوين مفاتيح‌الحيات انجام شده است.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومي بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء، حجت‌الاسلام يدالله مقدسي اظهار داشت: تاكنون كار نگارش حدود 200 صفحه از كتاب مفاتيح‌الحيات انجام شده و 100 صفحه از آن را اخيرا به محضر آيت‌الله جوادي آملي ارائه داديم كه معظم‌له از انجام اين حجم كار ابراز خرسندي كردند.

مديرگروه فقه پژوهشگاه علوم وحياني معارج اظهار داشت: اميدواريم كه روند انجام كار تدوين جلد دوم نهج‌البلاغه تا پايان امسال و يا اوايل سال آينده به پايان برسد.

وي با بيان اينكه اصل طرح انتشار جلد دوم مفاتيح‌الجنان به پيشنهاد آيت‌الله جوادي آملي بوده است، تصريح كرد: موضوع اين طرح از پنج سال قبل با فرمايش آيت‌الله جوادي آملي در خطبه‌هاي نماز جمعه در مورد بهتر نگه داشتن محيط زندگي چه در طبيعت و چه در زندگي به عنوان يك شهروند مطرح شده و كار تقريبا به صورت تهيه يك طرح خام شروع شد.

وي اضافه كرد: دو سال قبل وقتي آيت‌الله جوادي آملي دوباره اين موضوع را در خطبه‌هاي نماز جمعه مطرح كرده بودند، يكي از افرادي كه پيگير اين طرح بود، طرحي ارائه كردند و ما اين طرح را خدمت ايشان مطرح كرديم و آيت‌الله جوادي آملي تا آن زمان فكر مي‌كردند كار تدوين جلد دوم مفاتيح‌الجنان در دست اقدام است و حتي در خطبه‌هاي نماز جمعه اعلام كرده بودند كه تعدادي از فضلا در حال تدوين اين اثر هستند.

حجت‌الاسلام مقدسي با بيان اينكه اين افراد بعد از مدتي نتوانستند اين كار را به سرانجام برسانند، به تهيه طرح اوليه توسط گروه ديگري از پژوهشگران اشاره كرد و يادآور شد: اين كار با تشكيل شوراي پژوهشي شروع شد و جلسات متعددي در زمينه مدخل‌يابي براي موضوع مورد پژوهش تشكيل شد و در اين جلسات طرح اشاره شده پنج بار تغيير يافت و تكامل پيدا كرد.

مديرگروه فقه پژوهشگاه علوم وحياني معارج اظهار داشت: اين طرح نهايتا در چهار موضوع شامل روابط انسان در زندگي مربوط به خود، روابط انسان با افراد ديگر، چگونگي روابط انسان‌ها با حيوانات و روابط انسان با طبيعت تهيه شده است.

وي با اشاره به اينكه هر‌يك از اين موضوعات داراي زيرمجموعه‌هايي است، خاطرنشان كرد: پس از تكميل اين طرح سؤالات و ابهاماتي وجود داشت كه سؤالات را براي آيت‌الله جوادي آملي ارسال كرديم و در جلسه‌اي كه با حضور ايشان برگزار شد به ابهامات پاسخ دادند.

حجت‌الاسلام مقدسي تاكيد كرد: پس از فرمايشات معظم‌له دوباره تغييرات مختصري در اين طرح انجام داديم و شروع مجدد اين كار با مطالعه حدود 100 عنوان كتاب حديثي و بعضا تاريخي و اخلاقي همراه بوده است.

وي اظهار داشت: فيش‌هاي به دست آمده مورد كنترل قرار گرفت و مواردي كه چندان ارتباطي با اين طرح نداشت، جدا شد و مطالب مربوط به موضوعات مفاتيح‌الحيات در قالب بيش از 6 هزار حديث آماده شد.

مديرگروه فقه پژوهشگاه علوم وحياني معارج تهيه نرم‌افزار را از ديگر مراحل انجام اين كار برشمرد و گفت: پس از تهيه اين نرم‌افزار، نيازمند تهيه نمايه بوديم و براي نمايه‌سازي در روايات از ظرفيت افرادي استفاده كرديم كه سابقه خوب كاري داشتند.

حجت‌الاسلام مقدسي با اشاره به زمان‌بر بودن نمايه‌سازي در روايات افزود: پس از حذف مكررات عنوان‌ها و نمايه‌ها، حدود 14 هزار نمايه آماده شد تا از اين نمايه‌ها براي موضوعات مورد نظر استفاده كنيم.

وي با تشريح مراحل بعدي انجام اين كار اظهار داشت: در مرحله بعدي كار نگارش آغاز شد و در اين مرحله نيازمند آيين‌نامه نگارش بوديم كه از صاحب‌نظران و پژوهشگراني كه در كار نگارش تجربه داشتند، استفاده شد.

وي خاطرنشان كرد: پس از تهيه آيين‌نامه نگارش بر مبناي رهنمود آيت‌الله جوادي آملي، كار نگارش به صورت آزمايشي شروع شد و هر‌يك از پژوهشگران قسمتي از كار را بر عهده گرفتند و روند كار در حال انجام است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.048 seconds.